18 Apr 2009

#1 Eellugu


Tunnen, et peaksin veidi seletama, miks just Sri Lanka.

Kui ma käisin algklassides, olin usin lehelugeja - kõik lehed, mis kodus käisid, lugesin läbi. "Rahva Hääles" oli siseküljel selline pisike küljeveerg (tänapäeval nupuke), kus kajastati välisuudiseid. See oli vaieldamatult mu lemmikrubriik. Aegajalt ilmusid teated, kuidas Tamili Tiigrid panid Colombos jälle mõne pommi plahvatama. Esiti arvasin, et need olid päris tiigrid ja juurdlesin päris piklat selle üle - mul oli seinal suur maailmakaart nii et ma teadsin hästi, kus Sri Lanka asub ja ka seda, et Colombo on pealinn. Huvi selle maa vastu tärkas kusagil selles vanuses. 3-4-klassis olles korraldasime sugulastest lastega Viimsis tädi Koidu juures olümpiamängud. Igaüks joonistas omale lipu ja puha. Mina hakkasin usinalt Sri Lanka lippu joonistama, ma isegi ei mõelnud, et see oleks mõni teine riik võinud olla. Aga oh häda! Kõik, kes on Sri Lanka lippu näinud, teavad, et see pole mingi "paar joonekest sinna ja paar tänna" lipp. Lipp mul igal juhul välja ei tulnud ja suurest nördimusest joonistasin siis lihtsama triibulise Kreeka lipu. 

Esimest korda Sri Lankale astudes ma tundsin, et olen õiges kohas - "kodu" on vale sõna, aga südames oli mingi tuttav tunne küll. Ja see irratsionaalne armastus selle riigi vastu on ainult kasvanud. Nakatasin selle "haigusega" ka Tony ja lapsed. Robin küsib pea iga nädal: "Millal me jälle Filifjonkale lähme?"

Jube kurb tunne on uudistest ikka ja jälle lugeda mässuliste tapatalgutest Sri Lankal. Põhjuste mõistmiseks peab tundma ajalugu, aga kokkuvõtvalt ilmestab konflikti piltlikult Tamili Eelami vanasõna: "Even a hungry tiger will not eat grass. He eats Singhalas" - Isegi näljane tiiger ei söö rohtu. Ta sööb singaleid. Vastik ja õel ütlus, aga ilmselt peitub selles sügav tõde üksteisesse suhtumisest.

Singali folkloor 

 Naliya lassanay rana hasa molakëtiya
 naliya lassanay êndi vata ma ingatiya
 naliya lassanay yana gamane sëtiya
 naliya lassany bësa nelana kekatiya
 naliya lassany bësa nelana kekatiya 



Beautiful is the maid who has breasts like golden swans,
supple and round
Beautiful is the maid whose dress clings to her tender waist
Beautiful is the maid whose gait captivates the beholder
beautiful is the maid who is picking kekatiya flowers
in the brook


No comments:

Post a Comment